Svenska Finnjolleförbundet
Svenska Finnjolleförbundet är ett av Internationella Finnjolleförbundets nationella förbund. Vår målsättning är att utveckla Svensk Finnjollesegling - ge bra service till medlemmarna och på olika sätt arbeta för "att öka bredden". Den sociala gemenskapen och bra tävlingar, är viktig för att nå målet att få fler att segla Finnjolle, Olympisk enmansjolle i 62 år, 1952 -2014.
Vårt landslag
Björn Allansson
Hemsida
Max Salminen
Hemsida

Kort Historik över Finnjollen

Januari 1949 Finska seglarförbundet utlyser en designtävling för att få fram en ny enmansbåt till olympiaden i Helsingfors 1952. Rickard Sarby både ritade och konstruerade det som senare skulle döpas till Finnjollen.

Maj 1949   Den första finnjollen blev klar.

Juni 1949  Designtävlingen avgjordes och Finnjollen blev inte vald. De bäst designade exemplaren byggdes.

September 1949  Uttagningstävlingar hölls i Finland.  Rickard bjöds in till tävlingen. Kappseglingen skedde i lätta vindar. Finnjollen och en båt som hette Pricken var de snabbaste.

Oktober 1949  Fler uttagningar att hållas 1950 utannonserades. Finnjollen blev nu populär i Sverige, hela 25 båtar byggdes  under en kort period. Vågemblemet i seglet blev fastställt och akterliket kortades 15 cm för att lyfta upp bommen.

Maj 1950  Nya tävlingar hölls i hårt väder och Finnjollen vann fem seglingar och kom tvåa i den sjätte.

1952  Finnjollen deltog som klass under olympiaden i Helsingfors.

1956  Klassens VM  seglades första gången och kallades Finn Gold Cup. Idén framfördes av F.G Mitchell i England. Internationella Finnjolleförbundet bildades. (IFA)

1959  Plast tilläts som material i segel.

1961  Det amerikanska magasinet "Finn Fare" blev den officiella tidningen för IFA. Glasfiberarmerad plast tilläts som byggmaterial i jollarna.

1964  En standardiserad och exakt metod för att kontrollera jollen fastställdes.

1969  Aluminium och glasfiberarmerad plast tilläts som byggmaterial i master.

1973 Klassen fastställde Lamboleys pendlingsmetod för att kontrollera skrovets viktfördelning.

1974  Byggmaterial till skrovet blev fritt. Dubbelbotten tilläts. En minivikt för roder och centerbord fastställdes.

1984 Material för segelsömnad blev fritt. Vid de största mästerskapen började man använda en jig för att kontrollera båtens skrovformer. Ett internationellt träningsläger för U-länder hölls och det blev en start på ett omfattande utvecklingsprogram för klassen.

1986  Boken Finnlog publicerades. Denna bok innehåller både klassens historia och många tekniska artiklar om jollen skriven av experter.

1993  Kolfiber tilläts som byggmaterial i master.

1994  Mastens vikt reducerades till 8 kg.

Svenska Sjö - båtförsäkring för båtfolk av båtfolk,
nu i samarbete med Svenska Finnjolleförbundet
Logga för Svenska Sjö