Minsta vikt för Finnjolleseglare?

Forum | Svara på detta inlägg
calle   2007-08-03 20:50
Hej

Jag är nyfiken på att skaffa mig en Finnjolle och undrar om det är någon som vet vad som är minsta rekomenderade vikt för rorsmannen. Jag väger nånstans emellan 67-70 kg och är 173 cm lång, går de måtten ihop med Finnjollesegling eller är jag för lätt?

Jag kanske ska tillägga att jag har seglat lite grann av både det ena och det andra men endast för nöjes skull sas.

Tacksam för svar

/Calle
Hasse   2007-08-06 15:48
Hej
Igentligen är jag inte rätt person att svara då jag själv är nybörjare i Finn men jag hoppas att jag inte har helt fel...
Allt är en fråga om i vilka vindstyrkor du ska segla och på vilken nivå. Seglar du bara i lättvind så är det en fördel att vara lätt, problemen kommer när det börjar blåsa mer.
Och problemen kommer nog redan vid en 5-6m/s i en finnjolle....
Idealvikten för en finnjolle-seglare anses ligga runt 100kg men de senare årens dominant, Ben Ainslie, väger ca. 90kg.
Men då är han extremt vältränad och med en närmast perfekt teknik.
Till en viss del går låg vikt att kompensera med lämpligt material (mjuk mast och plant segel) och bra styrteknik.
Det tar emot att rekommendera en annan båt men i ditt fall så finns det båtar som passar bättre. Att kämpa i en jolle med för mycket segel blir inte roligt i längden, bara jobbigt.
Men å andra sidan.....
Det finns många framgångsrika finnjolle-seglare som inte väger 100kg, tex. Micke Brandt, Torsten Jarnstam, m.fl.
Maila någon av dem så får du säkert ett bättre svar!
Hasse   2007-08-08 09:30
Hej igen
Hittade den här rekommendationen på SSF:s hemsida,
http://www.svensksegling.se/t2.asp?p=710334.
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2007-08-12 17:51
Hej Calle,
om du bara skall segla för nöjes skull så kommer du inte att ha några problem att segla finnjollen med den vikten. Din seglingskompetens får du ansvara för själv ;-) Om du kommer på den eminenta idén att börja kappsegla finnjolle så återkom för recept å träningstips hur du snabbast går upp 20 kilo:-)
Ha skoj, visa upp finnjollen och lycka till!

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se