Hur får vi fler att segla Finnjolle?

Forum | Svara på detta inlägg
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2013-09-11 15:13
En fråga som vi då och då diskuterar, men inte riktigt funnit ett bra och effektivt svar på, är hur ska vi få fler att segla Finnjolle?

Det finns många olika saker man kan göra. Ett både trevligt och bra sätt - är att segla regattor tillsammans med andra jolleklasser.
Det gjorde vi i Sandviken under Mastermästerskapet nyligen. Då seglade vi tillsammans med OK-jollar, vilket var mycket trevligt. Det kommer vi även att göra i Karlstad i helgen som kommer (Sola Cup)... segla tilsammans med OK-jollarna. Det är 12 OK-jollar anmälda och vi blir ca 25 Finnjollar!

Genom att segla regattor tillsammans med OK-jolle och Laser, kanske vi på sikt kan rekrytera nya Finnjolleseglare?

Det jag allra först kommer att tänka på, är att OK-jolle och kanske även Laser skulle kunna delta i USS-regattan. När vi seglar USS-regattan (som också utgör Sverige Cup nr 2) gör vi det enbart tillsammans med kölbåtar, som i och för sig inte är fel.

Om vi seglade fler regattor tillsammans med OK-jolle och Laser, skulle vi få ännu trevligare på vattnet och på land. Det kräver dock kontakter med Svenska OK-jolleförbundet och Svenska Laserförbundet och Upsala Segel Sällskap.
Något styrelsen kanske borde föra upp på sin agenda?

Kan det jag skriver, vara en början till ett ännu bättre samarbete med andra klassförbund och på sikt skapa förutsättningar för rekrytering till Finnjolleklassen?

Seglarhälsningar Torsten Jarnstam / SWE 111
Hans Gustavsson  hans.gustavsson@se.atlascopco.com 2013-09-18 14:36
Hej!
Om man ska analysera finnjolleflottan så kan man väl säga att det finns två kategorier seglare (med några undantag).
Dels ett fåtal OS-satsande seglare som nästan aldrig är fler än 2-3 stycken och så den stora majoriteten som är "masters".
Trevliga och duktiga "gubbar" som älskar segling men som knappast är sportens framtid.

Den grupp som helt saknas är juniorelit. Ungdomar på väg upp men som ännu inte nått internationell standard.
Varför är det så? Jag har inget enkelt svar på den frågan men man kan peka på några anledningar.

Fysiken. Tror inte det är någon större fråga längre. Medellängden och vikten ökar för vart år så många 16 - 18-åringar kan hoppa direkt in i en Finnjolle.

Kostnaden.
På elitnivå är nog Finnjollen nästan billigare än Laser.
Grejorna håller otroligt bra och det finns en bra andrahandsmarknad.
I Laser är det slit och släng eftersom det är badbåtskvalitet på grejorna.
Problemet är instegskostnaden.
Ska man köpa en konkurrenskraftig båt så hamnar man på min 50-60", en Laser får man för halva pengen.
Ett stort steg för en student eller en förälder som inte är gjord av pengar.

Konkurrensen.
Jag tror att det är lite skrämmande för många juniorer att direkt mäta sig med våra OS och VM-seglare.
Man inser på ett brutalt sätt hur stort gapet är (som jag själv blir påmind om varje SM....;-).
(Vart tog de elitlaserseglare som har testat finn de senaste åren vägen?)
Men det är ju bara för att det saknas en "kritisk massa", fler seglare mellan världselit och motionärer.

Karriärsstegen.
Tyvärr får Lasern en allt större del av "jollekakan",Vi har standard, radial, 4.7, m.fl.
Fler och fler yngre seglare börjar tidigt med någon typ av Laser och sedan faller det sig naturligt att fortsätta.
Finnjolle är inget naturligt alternativ.

Andra klasser.
Kölbåtar, OK-jollar, m.fl. seglas av gubbar.
Utomordentligt trevliga regattor med likasinnade men inget som föryngrar Finnjolleflottan.
Ska vi rekrytera nya yngre seglare så måste vi vistas i rätt miljöer, dvs där ungdomarna finns.
Och det innebär i klartext att vi ska måste sträva efter att köra samma regattor som Laserseglarna.
Vi måste visa ungdomarna att det är häftigt att segla Finnjolle och vilken fantastiskt båt det är!
Nu tror jag många Laserseglare knappt sett en Finnjolle och ännu mindre testat en.
Hur många Finnjollar finns det i Stockholmsområdet? Tidigare ingen, numera en.
I Göteborgsområdet? Ett par stycken.....

Nu vill jag inte att de här slutsatserna ska få negativ inverkan på masterflottan eller våra kompisar OK-seglare m.fl.
Den är viktig ur en massa aspekter. Antalet startande, andrahandsmarknaden, gemenskapen, alla trevliga och hjälpsamma seglare, osv.
De positiva sakerna vill vi inte tappa!
Titta på klasser som har det omvända problemet, tex. 470.
Fem elitbåtar på startlinjen. Va trist.....

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se