KSR 42 i Finnjolle-klassen ?

Forum | Svara på detta inlägg
Tommy Lennhamn  tolex3@gmail.com 2012-06-06 20:39
Hej,

jag kommer att vara domare på Internationella SM för Finnjolle i Nynäshamn i sommar. Då jag har ingen egen erfarenhet av Finnjollen, vare sig som seglare eller domare, så skulle jag vara mycket tacksam för information om hur ni Finnjolleseglare ser på och tolkar KSR 42, dvs framdrivningsregeln.

Jag har läst igenom era klassregler, och där konstaterat att ni tillämpar flagga O o R vid tillräcklig vind, men det vore värdefullt för mig att få höra från er seglare om hur ni ser på framdrivnings-regeln, t.ex upplever ni att det "fuskas" map. KSR 42 i klassen, eller är det inga problem med KSR 42 ?

Om det är så att det bryts mot KSR 42, vad bör jag då vara särskilt uppmärksam på som domare, t.ex kroppspumpning/stötning/pumpning, eller t.ex vrickning, t.ex i starterna ?

Tacksam för alla tips om vad jag som domare bör titta efter, om något.... Min ambition som domare är att göra mitt bästa för att ni seglare ska få en så bra regatta som möjligt, och därtill behöver jag "förstå" klassen och dess syn på KSR 42 praxis.

mvh,
Tommy Lennhamn

lifeonthelayline.blogspot.com
Björn Allansson  bjorn@sailbjorn.se 2012-06-07 09:19
Hej, för ett par år sedan togs det fram en "hjälpguide" av de internationella domare som dömmer finnjolle gällande regel 42. Den var till lika delar till för seglarna som domare då vi hade ett flertal clinics hur vi tillsammans önskade utveckla bedömningen av regel 42. Sedan dess har antalet felaktiga "gulflaggor" och antalet korrekta "gulflaggor" minskat till ett minimum då seglare och dommare bättre känner till var gränsen går mellan att segla båten aktivt och att "gå över gränsen".

Skall försöka hitta dokumentet som jag skulle kunna skanna in och maila till dig om jag hittar det och om du ger mig din mailadress

Björn Allansson
bjorn@sailbjorn.se
Tommy Lennhamn  tolex3@gmail.com 2012-06-09 09:44
Tom Björkholm, ISAF International Judge, tipsade mig om länken nedan för Finnjolle-specifik KSR 42-tolkning.

http://www.sailing.org/tools/documents/Rule42Finn2012-[10196].pdf

--Tommy

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se