FRI PUMPNING, vilken är din åsikt?

Forum | Svara på detta inlägg
David Berg  deffa_35@hotmail.com 2010-08-21 16:47
Förbundet vill informera er om att Björn vid IFA-mötet i samband med årets Finn Gold Cup i USA - är Svenska Finnjolleförbundets representant.

En av frågorna som det kommer att bli omröstning om, är tillämpning av flagga Oscar - fri pumpning och från vilken vindstyrka flaggan ska kunna sättas.

Enligt Björns förslag vill han lägga Sveriges 2 röster på att möjliggöra för regattaarrangörer att sätta flagga Oscar - fri pumpning redan vid 8 knop, vilket motsvara ungefär 4,5 m/s.

Vad vinner vi nu på om detta skulle gå igenom?
Jo, det blir ett steg i rätt riktning mot minskat regelbrott - § 42.

Så här skriver Björn i denna fråga:
"Vad gäller regel 42, fri pumpning, så har diskussionen gällt ifall gränsen skall vara kvar på 12 knop, eller sänkas till 10 eller till 8 knop.
Min starkaste övertygelse är att det bästa för klassen är att sänka gränsen till 8 knop. Detta gynnar inte bara den fysiskt starka och tekniskt skicklige seglaren, utan försäkrar oss om ärliga och rättvisa seglingar.
Under den senaste säsongen har domarna släppt så gott som allt på de internationella eventen. Med 80 seglare och endast två domare har det blivit vedertagen praxis för många seglare att gippa långt ut på kanten, pumpa hela vägen ner och sedan gippa in för att runda märket, för att domarna endast kollar på seglarna i mitten. Där kan en seglare råka ut för en flagga, utan att vara mer aggresiv än sina konkurrenter."

Min fråga - kan vi enas runt Björns förslag om sänkt vindstyrka till 8 knop för tillämpning av flagga Oscar?

OM inte, varför inte? Vänligen ge din åsikt!
mvh
/Styrelsen
Martin Pluto  martinpluto@hotmail.com 2010-08-21 17:49
Jag håller med Björn! 8 knop! Och dessutom tillämpa flagga Oskar oftare.
Olof   2010-08-21 20:35
Jag är för en sänkning eftersom det är idrott att segla finnjolle och idrott handlar om fysik, balans och teknik. Sen kommer iofs fri pumpning leda till att jag och de flesta andra får se sig än mer ifrånseglade av de som verkligen behärskar den fria pumpen. Den gränsdragningsproblematik som tas upp som argument för en sänkning kommer dock inte att försvinna för att vi sänker gränsen för Oscar till 10 eller 8 knop, bara förflyttas. Det är ju inte så att fördelen med att pumpa minskar vid lägre vindstyrka - i många fall gäller det omvända. Är då helt fri pumpning på undanvind att föredra? Vad händer med seglingen då? En anledning till att gränsen för fri pumpning sattes till 12 knop var antagligen eftersom det är relativt liten fördel att pumpa i den vindstyrkan och uppåt. Efter att ha sett vindsurfarnas "vindrodd" på OS i Kina vet jag inte vad jag ska tycka. Men det är klart att det nog är roligare att vind-ro även med finnjolleseglet på Ekoln än att bara sitta och still och jäsa och hoppas att den där vindkåren letar sig fram till sin båt före den når de andras. Men som sagt, ja för en sänkning till 8 knop. / Olof
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2010-08-22 08:29
Jag är egentligen inte för en sänkning. Segling är idrott och det handlar således mycket om taktik, fart, "boat-handling" vid sidan av den fysiska möjligheten att driva båten framåt i vindardär båten ej planar. Det vore ett intressant test att låta seglarna köra med skurna skot fram tills dess "oskar" hissas, dvs låta skotet gå igenom skotblocken. Visserligen dödar det känslan en del med det ger å andra sidan en omöjlighet att driva båten framåt på annat sätt än att segla. Så mitt svar är ett NEJ till sänkningen.
/JOhan
Sverker  sverker.hard@hotmail.com 2010-08-22 15:22
Jag ansluter till Johans argumentation. Dvs nej.

/Sverker
Christian Finnsgård   2010-08-22 22:01
Ett mycket intressant ämne att diskutera!
Och kanske inte skall avgöras med snabba kast hit och dit...
Jag har en bestämd uppfattning i denna fråga, och jag hoppas att någon orkar läsa mina argument.
Både i argumentationen ovan och Björns tankar överst berörs flera viktiga frågor. Vissa kopplade till frågan om vindgränsen för fri pumpning - andra inte (men ändock viktiga).
Först och främst om utrustningen, Finnjolle är och skall vara en utvecklingsklass - men det rör utrustningen, inte framdrivningen. Vi delar regler med övriga klasser, och ibland har vi tittat på utveckling av våra klassregler för att utveckla seglingen.
Problemet med regel 42 finns i alla olympiska klasser.
Är det ett problem som skall åtgärdas med klassregler? I mitt tycke och med ärlig segling vore det inte ett problem... Vi skall ju segla ärligt och inte fuska, och om någon gör det skall vi själva ordna detta genom att protestera och påpeka detta för den andre seglaren. Dommare finns som stöd för oss och seglingsledningen.
Att sänka gränsen för fri pumpning är i mitt tycke att ge upp detta, att ha regler som vi kan enas om och respektera.
Fri pumpning finns ju i windsurfingen. Är någon imponerad av hur det ser ut när dessa seglar i väg? Jag är det inte.
Kanske Johans förslag med skotning endast genom blocket i däck innan det är fri pumpning är ett bra. Då kan vi på ett enklare vis minska brott mot regeln, genom att göra det uppenbart när någon pumpar när det inte är tillåtet.

Så från min sida nej för sänkning till 8 eller 10 knop.
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2010-08-23 07:29
Hej alla Finnjolleseglare!
Bland Finnjolleseglare runt om i världen diskuteras just nu denna fråga intensivt. Många är för en sänkning av vindgränsen till 8 eller 10 knop, men många är också mot en sänkning och tycker att vindgränsen 12 knop ska kvarstå.
Vad jag tror, så kommer det vid AGM i samband med årets Finn Gold Cup, inte att bli något beslut i frågan. Det råder för stor oenighet i runt detta. Vilket vi lätt kan utläsa bland de som hittills gjort inlägg på vårt forum.
Skulle inte förvåna mig om frågan kommer att bordläggas till ett senare tillfälle... ett senare AGM.
Vad grundar jag denna tro på?
Under Danska Mästerskapen i Sönderborg fick jag reda på att Danskarna säger nej till en sänkning. Dom har hört att Tyskland och flera andra stora Finnjollenationer också är mot en sänkning av vindgränsen.

En sak jag så här i efterhand kan tycka blev tokigt, är att vi inte diskuterade detta under årsmötet i Skanör. För egen del hade jag inte klart för mig att frågan skulle tas upp på AGM i San Fransisco. Beklagar min miss runt detta!

Seglarhälsningar
Torsten i Karlstad / SWE 111
Ordförande
Fredrik Tegnhed  fredrik.tegnhed@gardnerdenver.com 2010-08-23 11:06
Hej allihopa,

Det absolut grundkäggande SEGLING är den naturliga luftströmmen runt seglet som genererar den drivande kraften.
Detta gäller alla som ger sig ut på sjön för att SEGLA.

Detta återspeglas som en av grundstenarna i det regelverk som vi kappseglar under.
Att driva båten framåt på ngt annat sätt kan inte per definition vara att segla utan är ngt hel annat.

En skicklig seglare (kappsegling eller fritidsseglare) har lärt sig att optimera båten genom trimning och balans. Detta i kombination med ett taktiskt kunnande och en blick för hur väder och vind påverkar gör honom/henne till en framgångsrik seglare.

Att driva båten framåt genom pumpning, vrickning eller vad ni vill, kräver inte mycket mer än kraftiga Biceps.
Detta är inte ngt som jag tycker är förenligt med segelsporten.

Det förslag som nu ligger har inget med SEGLING att göra utan är inget annat än ett förslag för att göra livet enklare för arrangörerna. Jag anser inte att Svenska Finnjolleförbundet skall lägga sina röster på detta förslag utan istället jobba för andra lösningar för att motverka detta. Exempel på detta har redan getts i denna dialog. Man kunde vidare tänka sig jobba för en regeländring så att vi seglare kan protestera på varandra för felaktig framdrivning och därigenom ytterligare stävja denna företelse. Internationella förbndet borde vara tydligare i sina rekomendationer eller krav på arrangörer angående detta så att det finns tillräckligt med kunniga och erfarna domare som tar detta direkt på banan.

Så ett NEJ å det starkaste till detta förslag som bara är ett stort "Hål i Huvudet" på förslagställaren.

SeGlaUt ! / SWE 5 "Tengan"
olof   2010-08-23 13:57
Som jag förstår det är alla inlägg ovan för att pumpning är tillåtet i finnjolle - så snart Oscar är hissad. Jag bortser nu från vad Tengan skriver, både vad han skriver om hålihuvudet och att han tycks vara emot pumpning som helhet. Pumpning, gungning etc är en del av segling och tillåtet i de flesta klasser under vissa begränsningar. Frågan nu handlar ju om det är rätt att ha kvar vindgränsen för Oscar till 12 knop eller sänka den till 10 eller 8 knop. Björns främsta argument för att sänka vindgränsen, som jag förstår honom, är att motverka fusk. Om man antar att en större andel seglingar än idag därigenom kommer att genomföras med fri pumpning så stämmer hans argument (ur en synvinkel). Då vi alla vet att det ändå kommer att genomföras seglingar utan att fri pumpning är tillåten, står det också för var och en klart att fusk-problemet inte kommer att lösas genom att sänka vindgränsen. Johans förslag med tvång på skuret skot tills Oscar hissas skulle vara ett mycket mer effektivt sätt att stävja fusket (som då skulle begränsas till rullning a la laser). Varför inte föreslå att Björn tar upp detta till diskussion på IFA-mötet. Vad sedan gäller vindgränsen - personligen tycker jag att det är så läckert att se en duktig undanvindsseglare i "fri segling" och utan begränsning plocka våg efter våg och båtlängd efter båtlängd så varför begränsa denna vackra segling till 6 m/s och inte tillåta den från fem eller fyra m/s. Samtidigt är detta ingen förändring jag brinner för och instämmer med de många av de förnuftiga argument som framförts i inläggen ovan. 3 röster för och 4 emot.
Olof
Fredrik Tegnhed  fredrik.tegnhed@gardnerdenver.com 2010-08-23 16:49
Hej, återkommer även jag i ämnet.

Först en ursäkt till Björn,
Läste Olofs inlägg och hans kommentar i början om vad jag skrivit som slutkommentar på mitt inlägg.
Insåg då att jag trampat lite i klaveret med "hål i huvudet på förslagställaren".
Detta riktar sig så som man läser det till Björn och detta var inte min avsikt.
Jag hade uppfattat sakfrågan som sådan att den kom från det internationella förbundet och framfördes via Björn och att Svenska Finnjolleförbundet skulle ta ställning i frågan.
Detta är jag ledsen för och vill härmed be DIG Björn om ursäkt för detta i samma forum som jag skrev kommentaren i.
Personangrepp skall man inte ägna sig åt på ett forum som detta !
Och det är väl det närmaste man kan tolka min sista kommentar som.
Men som sagt, det var inte riktat till dig Björn om du nu skulle uppfattat det så.

Kvarstår i min syn på saken att det kommer inte gynna segelsporten med detta förslag.
Jag kan inte se att det är motiverat med detta i de styrkor som nämns, oavsett om det är på havet, Gardasjön eller Ekoln. Under de förhållanden som råder vid 4 m/s så blir det i varje fall inte Segling vi kommer ägna oss åt då.
Chrisitian beskrev det mycket väl med sin hänvisning till Windsurfngen.


Mvh / Tengan
Christian   2010-08-23 19:55
Jag tycker att Olofs förslag att Björn för vidare Johans förslag om skuret skot till AGM är utmärkt!
/Christian
Mats Enblom  mats.enblom@gmail.com 2010-08-23 21:24
Sannolikheten för att fri pumpning ska vara tillåtet ökar om man minskar gränsen från 10 till 8 knop och därmed minskar också möjligheten att fuska så som Björn mycket riktigt påpekar. Personligen tycker jag att det är fel väg att gå för att lösa problemet, bättre istället att utbilda och göra arrangörerna uppmärksamma på detta problem. Jag röstar för att behålla gränsen på 10 knop som jag tycker är rimlig och väl avvägd.

/Mats
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2010-08-24 13:25
Jag kan inte mer än att hålla med Christians idé om att ta förslaget till AGM
Christofer Finnsgård   2010-08-24 13:40
Jag tycker också att det vore intressant och ta upp förslaget med skuret skot på AGM, för att se vad det blir för reaktioner på detta.

/Christofer
Bengt Strömberg  bengt-stromberg@live.se 2010-08-24 14:19
Jag är ju ny i Finnjolleklassen så med mina färska ögon har jag ju sett hur somliga pumpar hela tiden även i lättvind. Jag tycker det är fusk och båten går betydligt fortare. Om jag jämför i ex Ok-klassen där är det inte tillåtet att dra i enkelt skot utan endast tillåtet efter sista blocket. Där finns inte problemet alls.Det är konstigt att man godkänner att framdriva båten på detta onaturliga sätt. Att sedan bestämma en viss vindstyrka är ju löjligt.

Antingen fri pumpning eller förbjud helt och hållet likt Ok-klassen
Hälsning: vi synes i Karlstad ?
Olof   2010-08-24 15:30
Bengt, även i OK där ni använder skuret skot är det inte samma problem med brott mot regel 42 men i form av gungning av båten. I (i vart fall riktig) lättvind är det min erfarenhet att det är betydligt snabbare att gunga båten än att pumpa. Titta på en undanvind i plattvatten och lätt vind och man ser ett helt fält ostabila båtar med masttoppar som rör sig ett par meter fram och tillbaka åt lä och lo. Vidare är det min erfarenhet att det mycket (mer än i Finnjolle) gulflagg/fusk i laser (som också kör med skuret skot) genom gungning. Är det inte först i fyra m/s som det börjar löna sig med att pumpa i skotet från bommen? Kommentarer: vad är er erfarenhet.

Vi syns i Karlstad!
Lars Maersk Hansen  larsmaersk@icloud.com 2010-08-24 16:57
Enig med Johan

1 skuret skot under gränsen antingen den är kvar eller sänks
1 ha kvar gränsen som den är

Lars 554
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2010-08-24 18:04
När jag fajtades med Tengan på E-jollebanorna i början av 80-talet så togs möjligheten till direktskotning bort och skuret skot var ett måste. Det regeln då oxå sa var att du kunde "pumpa" om du på tre skot-drag kunde få en bärande surf på en våg var det tillåtet. Visst det rullades en del men det är ett problem som är väldigt mycket mer synligt för dommare och seglarna tar det lugnare. Kommer du ihåg det Tengan....det var väl inte för mer än 7-8 år sen? ;-)
Fredrik Tegnhed  fredrik.tegnhed@gardnerdenver.com 2010-08-25 11:43
Johan,
Det känns faktiskt som igår, med den skillnaden att vi blivit bra mycket snyggare........

Jag kommer absolut ihåg detta, och jag håller med dig det var inte ngt stort problem då.

Jag vill lägga till en sak vad gäller "krav på skuret skot" som är min lärdom / erfarenhet från alla år i Laser.
Att kunna hålla i skotet så nära som direkt drag från bomen ger en mycket, mycket större känsla av att ha "drag" i seglet än när man måste skota genom skuret. I laser blir det ju genom de bakre blocken men jag tror att känslan satt där genom att skotningen skedde från bomnocken. Kraften känns mer i skotet då.
Att ta bort denna känsla genom att kräva drag genom ett block är givetvis en lösning på problemet.
Och KAN vara ok i mellan vind
Men i de riktigt lätta vindarna försvinner som redan påpekats i denna tråd denna känslan av drag.
Och det vore mycket synd tycker jag.

Jag tycker fortfarande att det skulle gå att hantera detta utan att begränsa hanteringen av båten.
Det finns ju redan reglerat(ända sedan 80-talet) HUR vi skall bete oss.
I min värd så är den allra enklaste lösningen på detta ATT LYFTA FRAM OCH TYDLIGGÖRA REGELVERKET som redan finns.
Detta genom att höja kraven på arrangörerna samt kanske att möjliggöra det för oss seglare att reda ut detta på banan mellan oss genom protest.
Men framför allt genom krav på arrangörer och domare, krafttag och tydlighet.
Parrallelt med detta informera seglarna om att detta kommer bli fokus på detta framöver.
Om det kostar mer att bli ertappad med att fuska än att segla enligt regelboken och att dessutom risken att bli i tagen är stor så ger man sig med det. (Det är som med fortkörning i trafiken)

Tacka vet jag 80-talet !

SeGlaUt ! / Tengan
Olof   2010-08-25 16:01
Jag håller med Tengan om att det vore synd att tvingas segla med skuret skot bara för att hindra att fusk. Bättre att lära sig regelverket. Håller därför med om att det skulle vara bra att lyfta fram och tydliggöra regelverket. Tror att många av oss (mig inkluderat) är osäkra över var gränserna får för vad vi får göra i båten utan att bryta mot regel 42. Ett förslag på denna linje vore att bjuda in en duktig domare på en gemensam träningshelg som bedömer oss på vattnet. Efter en sådan helg skulle deltagarna veta hur man själv får segla och dessutom vara säkrare i sin bedömning av om man ska protestera mot en annan seglare.
Mikael Brandt  mikaelbrandt721@hotmail.com 2010-08-25 19:42
En god domare med kikare kan ha koll på kanterna. Tycker inte att segling skall vara rycksport, utan känslosport.
DVS: Nej, bra som det är!
/Mikael
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2010-08-25 22:51
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, så var inte heller jag medveten om att frågan om sänkning av vindgräns för att sätta flagga Oscar skulle upp på AGM i samband med årets Finn Gold Cup. Därför blev tyvärr inte frågan diskuterad på årsmötet i Skanör.
Detta beklagar jag, men nu är situationen som den är och i egenskap av ordförande finner jag att majoriteten i styrelsen är mot en sänkning och likaså ger debatten (20 inlägg) på forum samma svar - majoriteten säger nej till sänkning av vindgränsen för att tillåta pumpning i lägre vindregister än som nu -12 knop.
Därför har jag nu givit Björn Allansson, Sveriges representant vid AGM - i uppdrag att lägga Sveriges 2 röster på nej för sänkning av vindgränsen.

Ps. Min bedömning är att det i denna fråga råder stor oenighet och det gör att frågan med stor sannolikhet kommer att bordläggas till ett senare AGM. Säkerligen kommer frågeställning att aktualiseras igen och då vill jag komma med följande kanske något knasiga förslag.
Varför inte låta testa en lägre vindgräns på någon av våra Sverige Cuper under nästa år? Och sedan göra en utvärdering. Vad tycker vi om att få pumpa i exempelvis 5 m/s?
Då har vi säkerligen fått en bättre kunskap och kanske lättare kan ta ställning i denna fråga. Om vi desstuom allihop lär oss vad regel 42 stor för, så blir vi ännu bättre förberedda när frågan kommer upp på nytt.
Bra förslag Olof - att vi under en träningshelg har en domare med oss på vattnet. Ett alldeles utmärkt sätt att lära oss regel 42!
Låt oss fortsätta diskutera denna fråga, när vi ses i samband med Sverige Cup-avslutningen i Karlstad 25-26 september...

Seglarhälsningar
Torsten i Karlstad / SWE 111
Ordförande
Fredrik Tegnhed  fredrik.tegnhed@gardnerdenver.com 2010-08-26 07:11
Jag anser att det testet som du föreslår Totte redan är gjort.
Liksom Johan påpekade hur det var "på det gamla goda 80-talet" så hade vi ett system med en viss toleransgräns om tre ryck per våg.
Detta har sedan ändrats till att över en viss vindstyrka så skall det vara fri pumpning.
Vad har detta resulterat i ??
Jo just den problematik som vi nu diskuterar ?
Vi kommer bara flytta frågeställningen nedåt längs vindskalan.
Nästa steg skulle ju tex kunna vara att tillåta vrickning i riktigt lätta vindar, låt oss säga under 2 m/s.
Eller varför inte simfötter.

Några ytterligare tester är inte ngn mening med, vi har redan sett resultatet av detta med dagens problem.
Att diskutera detta vidare och ev göra ändringar kommer bara leda till urholkning av det vi håller på med.
Vilket är ngt som kallas SEGLING.

Jag tycker inte att detta skall bordläggas utan grävas ned djupt och aldrig mer diskuteras.

Låt oss ta den enkla vägen och använda oss av det som styr oss idag.
Och göra detta fullt ut.

Tengan
Mats Wahlberg  mats.wahlberg@uppsala.se 2010-08-26 17:08
Intressant diskussion.
Jag seglar Finnjolle ytterst sällan men tycker att den gräns som är satt idag är rimlig. Vid 12 knop börjar det bli svårt att utskilja på vad om är pumpning och vad som är anpassning till vågor, vind, vindbyar och möjlighet att kicka igång en surfning. Bra därför att släppa detta ovan för denna vindstyrka.
Att sänka gränsen ytterligare skapar förutsättningar för att starkast och uthålligast vinner. I vindspannet 8-12 knops vind blir effekten att styrkan och uthålliheten får oproportionerligt stor betydelse på undanvinden.

Meningen med regeln måste vara att kunna döma bort eller att kunna protestera mot dem som uppenbarligen pumpar sig fram. Det kan rimligen göras upp till 12 knop.
Jag tycker att regeln är väl avvägd idag. Domare och fair segling får stå för resten.

/Mats
UKF - om det är någon som undrar
Olof   2010-08-27 10:27
Bra inlägg Mats och som jag ser det en god sammanfattning av majoritetens uppfattning i frågan ovan.

För att få "domare och fair segling" att stå för rättvis segling vore det nog bra att i praktiken lära sig var gränsen för otillåten framdrivning går, t.ex. som Torsten nämner vid en träningshelg. Jag tror nämligen att det inte är så enkelt. Har sett seglare på internationella regattor vara väldigt aktiva i båten utan att domarbåten direkt bakom viftar med ngn gul flagga.
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2010-08-27 10:53
Problemet i Sverige är ju dock att våra dommare inte vet hur de skall bedömma detta. En sorglig erfarenhet var från Uppsala för några år sedan när vi hade en dommare som gav gul flagg bara du rörde dej i båten medans på andra regattor har det inte delats ut en enda flagga trots att masttoppar vajat rätt friskt på lätta länsar. På nationell nivå måste vi inom förbundet enas om vad är den rätta nivån för oss på SM och Sverige-cuper och därifrån "utbilda" de dommare som dömmer oss.
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2010-08-27 14:56
Hej alla Finnjolleseglare som gjort inlägg på forumet... och övriga.
Vill börja med att tacka för alla kloka synpunkter som förts fram bland de 25 inläggen, som hittills kommit på forumet.
Det är verkligen många bra saker och viktiga saker som lyfts fram. Hela debatten runt denna fråga, tyder på ett mycket stort engagemang bland Sveriges Finnjolleseglare.
Mycket bra synpunkter att ta med oss för framtiden, om nu frågan längre fram lyfts av IFA... igen!

Undrar över en sak... det är ingen som kommenterat att Björn Allansson av förbundets ordförande, fått uppdraget att lägga Sveriges två röster på ett nej för sänkning av vindgränsen.
Var jag så otydlig i min formulering, så att ingen tog notis om detta?
Just nu är detta den viktigaste saken, att Björn vid AGM i samband med årets VM röstar som majoriteten av Sveriges Finnjolleseglare tycker.

Seglarhälsningar
Torsten i Karlstad / SWE 111
Ordförande
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2010-08-27 15:07
Ett nej är det majoriteten verkar vilja ha. Dock anser jag att nationellt måste vi själva utbilda våra dommare i hur vi Finnjolleseglare tolkar regel 42 så vi blir bedömmda som vi själva önskar.
Björn Allansson   2010-08-27 19:11
Hej Allesammans!

Befinner mig i San Francisco och förbereder mig inför VM sedan en vecka tillbaka.

I afton hålls årets AGM (Amerikansk tid) och gällande regel 42 så kommer SVERIGE RÖSTA FÖR ATT BEHÅLLA NUVARNDE GRÄNS PÅ 12 KNOP

Igår genomfördes en regel 42 clinic som var riktigt uppskattad, där det diskuterades hur situationen ser ut idag, hur seglare ser på saker och hur dommarna bedömmer händelser, skillnad mellan olika event. Fokus låg dock enbart på OS/VM/EM och Världscuperna. Kommer att redovisa för de slutsatser och hur diskussion gick, samt givietvis rapportera från årets AGM då vi alla möts vid Sverigecupsavslutningen i Karlstad

Jag vill dock på detta forum personligen (alltså ej i form av sekreterare) framföra några fakta som vissa verkar ha missat. Regel 42 berör visserlgen pumpning, men regel 42 berör i finnjolle även rullning, gungning och stötning. Vilket ofta har betydligt större effekt och har mycket mer med känsla än råstyrka att göra. Jag gör detta förtydligande då en majoritet verkar tro att själva pumpandet är hvudfrågan. Det går inte att pumpa för mycket och samtidigt segla båten snabbt då strömningen i seglet då förstörs. Dock kan en rullning i kombination med en pump vara grymt effektivt för att komma med nerför en våg.

Gällande hur våra domare dömer på tävlingar, så är en ojämn nivå ett problem som bearbetas även på världscuper, EM, VM och OS, då detta är en osäkerhetsfaktor för seglarna som ej får finnas. Därför finns det på ISAF:s hemsida riktlinjer för hur domare skall bedöma och jobba med regel 42 specifikt för finnjolle. Det är denna mall vi måste förmeddla till domare, så att vi ger dem alla de rätta förutsättningarna att bedömma oss på ett korrekt sätt.

Seglarhälsningar
Björn
Bjorn Allansson   2010-08-29 06:14
Arets AGM blev en utdragen historia och var tvungen att delas upp pa tva dagar. Kommer delge er rapport da vi mots i Karlstad.
Kort gallande regel 42. Vindgransen kommer aven fortsattningsvis vara 12knop pa 98% av alla tavlingar, sa rostade aven sverige.
Till detta kom ett beslut ifall va skulle sanka gransen pa OS/VM/EM och Varldscuperna till 10 knop, detta forslag fick stark majoritet (Sverige la ner sin rost)och kommer trada i kraft den 1 december 2010.

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se