Först ut ?

Forum | Svara på detta inlägg
Stefan Fagerlund   2008-01-16 08:47
Hej alla Finnseglare!
Jag tänkte bara meddela att säsongen för 2007 års Sverige Cup vinnare började i lördags. I ca 8-10 m/s på Södertälje kanal drog säsongen igång med siktet framförallt inställt på Masters VM i Medemblik, Holland.
Är det fler som kört igång ?

Häng på!
/Stefan
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2008-01-22 10:52
Grattis Stefan, du vann nog :-) Det vi har gjort här på sjön är långfärdsskridskor - kanonis :-) - men nog blir jag lite avundsjuk på dig. Fö har jag stängt in mig på gymmet - satsning Medemblick samt "hemmaSM"
Sverker   2008-02-11 01:10
SÅ har man gjort debut 2008. Tre finnar på Ekoln i söndags em. Nu undrar man vilka Svericupseglingar man ska boka detta år. Har också hört att reglerna för poängberäkning ev. ändras. Vad är det som gäller?

/s
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2008-02-11 08:23
Vi bestämde att vi skulle försöka köra en sverigecup per månad, maj till oktober. Detta var lättare sagt än gjort. Vi håller på försöker hitta arrangörer utöver de vanliga, dvs Uppsala, Karlstad, SM. TFO'n i Långedrag måste vi ställa in då den krockar med både Master och EM. Vi avvaktar besked rån GKSS angående Marstrandsregattan samt besked från KSSS där Mats Karlsson lovat att ta en diskussion. Har du något föslag på ytterligare regatta? Det vi också sa om poängberäkning är att vi får räkna bort 6 seglingar, dvs 1 delregatta.Det var lite lustigt, jag och min kära sambo åkte hem från Stockholm i går och vi gjorde en avstickare ned till Skarholmen vid kl 14. Ekoln såg väldigt inbjudande ut men dock inga båtar - taskig tajming från min sida!
Sverker   2008-02-11 22:28
Kl 14 hade vi en tät kryss norrut i Vårdsätraviken, men vi var tvugna att stanna på halva vägen eftersom isen började bli svår att forcera. Att räkna bort en delregatta är inte detsamma som att räkna bort sex delseglingar. Jag gillade de regler som gällde förra säsongen, dvs en av sju seglingar räknades bort sett över hela Sverigecupserien Det gynnade seglare som deltog i samtliga regattor. Varför ändra på det? Ett alternativ är att räkna bort alla seglingar över 3 m/sek...

Finns några alternativ för att få ihop en Sverigecup. Danska mästerskapen går 8-10 augusti i Roskilde. Samtidigt går Stenungsöregattan på mycket fina vatten. Har inte Getskär någon segling under sommaren? I Uppsala finns Forsbergs minne och septemberregattan. JKV i Västerås brukar ha någon regatta i september. Finns väl ett par alternativ när det gäller KSSS, tex TFO på höstkanten.

/s
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2008-02-12 08:27
Detta var de diskussioner vi hade på årsmötetatt få räkna bort, jag tror det var 6 seglingar eller om det var 5. Kan inte svära på vilket utan underlag.Det som oxå bestämndes på årsmötet var att vi skulle försöka köra sex sverige cup, vilket motsvarar 5 eller 6 borträknade. TFO körs samma helg som Karlstad så den e körd tyvärr. Vi avvaktar och ser vad Mats kommer fram till men Sthlm bör det kunna bli i september. JKV var helt ointresserade av att köra Finnjollar förra året och tror inte de har ändrat sig, tyvärr. Forsbergs är ett bra förslag men i första hand bör vi kanske försöka sprida regattorna. Kan du inte kolla med Stenungsöre och Getskär - vore skoj med lite havsrace under året.
Sverker   2008-02-12 13:04
Jag kollar StSS och Getskär. Det ligger väl någon finne i Getskär tror jag. Har inte Kaparen något race? Du har väl kontakt med finnseglarna i Gottskär? Visst är det bra att sprida regattorna, men kan vara en poäng att lägga Sverigecupen där det finns en lokal fleet. Tex. Södertälje...

/s
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2008-02-13 08:03
Du har rätt Sverker. Har kollat Kaparens kalender och det var rätt glest men jag skall ta ett snack.
Sverker   2008-04-01 18:44
Har kollat med GSS och Stenungsund. Den månad som är mager i Sverigecupen är juni. Bara en Sverigecup före sommaren är för klent tycker jag. Men GSS och StSS har inga regattor vi den tiden.

En lösning är USS-regattan 14-15 juni. Har inte kollat med USS om det är ok, men eftersom vfinnjollarna har UKF som bas borde det nog gå. Visst, det blir Uppsala två månader i rad, men ligger nära till för många seglare, inte minst Södertälje- och Sandvikenflottorna. Dessutom vill väl alla träna på SM-vatten inför 2009.

Vill vi få med ytterligare en segling efter sommaren är det återigen Uppsala som har ett par regattor, i övrigt har jag ingen koll. Saknar fortfarande Stockholm i kappseglingskalendern.

/s

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se