Jadu, många frågor blev det :-) och de är nog inte så enkla att svara på heller egentligen men vi får väl försöka.
Mjuka finnjollar är fortfarande snabbast. Med mjuka båtar talar vi om den främsta metern som är mjuk och resten av båten skall vara styv. Om du på en modern båt trycker på friborden i höjd med mastringen så känner du hur mjukt det är och så skall det vara. På de äldr båtarna knäckte man däcksspant för att uppnå det fenomenet men det var inte speciellt vetenskapligt utan blev mer som det blev. Båtbyggarna hävdar att med ett mjukt förskepp och anpassad mast så får du en enhet som flexar i varje våg och genom det tar både höjd och fart.
För ett antal år sedan testbygdes en styvbåt som bakades i autoklav och i exotiska material. Denna båten gick fint på undanvindarna mn att kryssa var en katastrof.
Beträffande amatör byggen så visst, det är bara att sätta igång. Fritt fram att bygga!! Det finns en form i Karlstad som säkert går att låna.....tror dock att få en amatörbygd båt att fungera med high-tech master och segel är svårt. Bör vara enkalre på en stagad båt?!
Master är ju ett kapitel för sig men jag vet inte om du jämför med trä eller Alu, hur som helst om man jämför kolfiber med Alu så är det ju stora skillnader
1. kolfiber tillverkas i "en längd" medans alumaster hade en skarv strax ovan däck. Detta berodde på att masten var för lång att hanteras i maskinerna.
2. En mast skall aldrig vara styvare (i både längsled och sidled) än vad rorsman klarar av. Generellt så är kolfibermasterna (ving) styvare än alu och främst då i sidled, vilket medför att i vindar från 5-6 m/s kan ta betydligt mer höjd än runda kolfibermaster och alu.
3. Det man vinner mest är att mastkurvan kan kontrolleras till decimalnivå med kolfiber då du vet exakt mängd material att applicera eller ta bort.
det blev några kommentarter iaf.....
/johan
|