Rapport från Halmstad

Forum | Svara på detta inlägg
Anders Johansson  anders.035103490@telia.com 2004-10-10 19:34
Rapport från Halmstad
Det blev tre startande finnjollar i söndagens nybörjartävling. Hasse och jag själv som seglat finnjolle ett par säsonger samt Jonas som lånade en jolle. Trots att det var första gången han seglade Finnjolle vann han första racet. Vindstyrkan var 4-5 m/sek vid starten och ökade efter hand. Hasse seglade in som tvåa men hade seglat sönder både kick och uthal och seglade hem efter målgång.
När vi väntade på starten för heat 2 ökade vinden och jag tyckte det var i jobbigaste laget. När sedan mastfoten gick sönder var det lika bra att segla hem. När vi seglade tillbaka till hamnen blåste det uppåt 10 m/sek i byarna men det kändes ganska bra. Nu är det ju en sak att kunna segla när vinden tar i, en helt annan att kunna segla fort. Här behövs det mycket träning, jag brukar ju bara segla när det blåser ”lagom”.
I veckan ska mastfoten repareras, förhoppningsvis blir det några fler turer innan det blir för kallt.
Jonas tyckte för övrigt att Finnjollen var rolig att segla så han planerar att köpa sig en båt.
Med vänlig hälsning
Anders Johansson S581
Halmstad SS

Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2004-10-12 23:42
Anders, trevlig läsning detta! Kanske Ni har möjlighet att ordna något likannade nästa år och med lite reklam så bör det finnas ett underlag för att få ihop ett lite större startfält. Vi ser fram emot utvecklingen i Finnjolle hos Er!

//Johan

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se