Dubbel nybörjare

Forum | Svara på detta inlägg
Per Sjöberg  per.sjoberg@eurenco.com 2004-06-19 14:23
Hej!
Jag är en vanlig gubbe i de övre 40 som just börjat segla jolle överhuvudtaget. Min första jolle blev av en slump en finne. Jag bor i Roslagen på semestern och har kommit underfund med att jag vill sporta något mer varierande på fjärdarna än paddla kanot som i och för sig är hälsosamt för min rondör men ganska enahanda. Frugan har seglat flying junior som tonåring och talade in mig att pröva jolle och vips låg jollen på stranden. Hittills har jag bara seglat i sommarbris på sin höjd har något enstaka gäss varit synlig på fjärden då jag varit ute. Men redan i dessa lätta förhållanden känner man att finnen snabbt kan blir som en osadlad rodeotjur helt utan förlåtelse för en tiondelssekunds tvekan. Därför är det med en blandning av glädje och skräck man länsar ut genom sundet och ut på fjärden. Hur som helst överväger det roliga att antaga utmaningen och jag har bestämt mig att jag skall kunna segla då gässen skummar.
Förbundets hemsida vänder sig knappast till nybörjare som jag. I min omgivning finns det inga jolleseglare däremot många som undrar om jag är klok. Folk idag är alldeles bekväma för att slita i en jolle. Är det någon som har ett ord på vägen eller en hänvisning. För att bli herre över finnjollen jag råd och tipps och ett bollplank eller rent av någon att segla tillsammans med. Finns det någon finnjolleseglare som bor i min närhet? Jag bor på Vätö utanför Norrtälje och brukar segla i Norrtäljeviken eller på Lidöfjärden.

/Per

Anders Johansson  anders.035103490@telia.com 2004-06-20 17:40
Hej Per!

Jag känner igen mig. Man talar om adrenalinkick men det är nog sak samma att säga att man blir ”skiträdd” för att sedan bli glad över att man klarat sig helskinnad.
Jag har precis passerat 50-strecket och började efter stor tvekan segla finnjolle förra sommaren tillsammans med en kompis som är runt de 40. De flesta tycker vi är lite tokiga men det får man ta. Tidigare har jag seglat folkbåt så det är en viss skillnad.
Jag har en gammal jolle från tidigt 70-tal som jag har renoverat under vintern. Har efterlyst ett mindre hårdvindssegel eller möjlighet att reva men det verkar inte finnas någon finnjolleseglare som har provat detta. Mitt segel av dacron var mycket bukigt så jag köpte ett begagnat mylarsegel. Egentligen är detta för platt för att ha på en mjuk aluminiummast men det fungerar fantastiskt bra. Det är lätt att plana ut om det blåser för mycket. Det kanske inte går lika fort som ett rätt anpassat segel men det går fort nog.
Gippen är det som jag är rädd för samt att länsa i höga vågor. Här behövs det mycket träning och lite mer tips.
Om vinden ligger på rakt in mot bryggan är det svårt att komma upp på bryggan för att kunna ta ner seglet. Funderar på en lösning där jag kan få ner det från sittbrunnen. Har en idé som jag ska prova inom en snar framtid.
Hälsningar från Anders i Halmstad
S581

Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2004-06-21 16:05
Glädjande att höra att Ni trivs med Finnjollen som är en fantastisk båt och en utmaning för alla som sätter sig i den. En plattlänsande Finnjolle i lite hårdare vindar kan vara lite knepigt. Har ju gjort ett antal vurpor under åren. Den erfarenheten jag har är att definitivt inte pruta på säkerhet, alltså åk inte utanför bryggan utan gummistroppar till centerbordet, mastspärr och rejäla flytanordningar i båten. Med detta är det bara att sätta igång att träna. För att minimera den värsta pendligen rekommenderas följande: Kicka hårt, släpp inte ut seglet 90 grader eller mer, dra inte upp centerbordet för långt, placera dej lite längre bak i jollen. Med dessa åtgärder får du ett salsgolv att dansa runt på. Sedan är det bara att träna för att hitta balansen. Lycka till och rapportera gärna dina framsteg.
//Johan
Christer Jakobsson  christer.jakobsson@fransmaas.se 2004-06-25 09:44
Hej Per och Anders!
Även jag började segla Finn för två år sedan på äldre da´r... (+ 50 )

Men den kicken man får när det är bra förhållanden måste bara upplevas.
Det är bara att träna så kommer rutinen, jag har långt kvar än.
Boende i Göteborgs norra skärgård ofta med mycket vind, gör att man verkligen får slita.
Men som Johan säger, så gäller det att inte tumma på säkerheten.
Plattlänsa i bra vind det skall man undvika, varför inte roa sig med halvvind och god slör istället!!!
Snacka om adrenalin kickar man får.
Det är bara o kämpa på
Lycka till grabbar!
Hälsningar från Kalvsund

S262 o S658
Hans Ljungström  h.ljungstrom@swipnet.se 2004-06-28 22:05
Hej Alla 40+ Finnjolleseglare

Fick låna Finn nautic bibeln av Anders Johansson senast vi seglade. Jag har verifierat en del av mina upplevelser i boken bland annat detta med att ha centerbordet nästan helt uppe vid länsen för att gippen ska gå utan att man vippar runt centerbordet. Jag upplever det som timingen vid gippen med hänsyn till vågorna också är otroligt viktigt. det är lätt att "sladda" på nervägen vilket får till följd att oönskat tippmoment uppnås. I boken läste jag att Elvström tränade med föresatsen att farten ut från gippen skulle vara den samma som ingångsfarten annars var gippen inte fullt perfekt. Det sporrar också att vara två när man tränar, man vill ju inte vara den som fegar ur. Just nu funderar jag mycket över trimmet, då jag tycker att seglet står bra men jag hittar inte riktigt höjden. Har dåligt med erfarenheter av att tippa med finnjollen är väl feg i sista sekunden. Har ni övriga några erfarenheter som ni vill dela med er utöver de som Johan skriver om. Ex är båten tung att vippa upp etc. Så snart vattnet är lite varmare ska jag in på grundare vatten och träna på detta så kanske det känns tryggare senare i höst.

Med hopp om lagom vind
//Hans



Stefan Nilsson  stefan.nilsson@se.aga.com 2004-06-30 10:39
Hej!
När det gäller gipp i lite hårdare vindar har jag märkt att det gäller att vara "offensiv" i manövrarna (särskilt gipp). Man måste vara bestämd och visa båten vad det är man vill, annars börjar den leva sitt eget liv och då har du ingenting att sätta emot. Ta tag i hela skotknippet vid gippen så att seglet snabbt kommer över på den nya sidan. Och försök att gippa när trycket i seglet är som minst. Att ha halva centerbordet nere är inga problem och det stadgar upp en hel del. Vid min första regatta i Finnjollen blåste det lite drygt 10 m/s och jag drog upp centerbordet helt vid varje läns.
Jag tippade fyra gånger första dagen. Det var oerhört jobbigt men jag lärde mig att släppa ner centerbordet till hälften den hårda vägen och efter det har det gått betydligt bättre.
När du tippar kan du lugnt räkna med att båten lägger sig helt upp och ned och det är därför mycket viktigt att ha gummistroppar i centerbordet. Detta för att få tag i det på undersidan för att kunna vippa upp båten igen. Det är inte så väldigt tungt att få upp båten igen men beroende på konstruktion så kan det bli mycket vatten i båten som måste ösas eller seglas ut.

För den som vill ha tips om trim och teknik kan jag rekommendera ett deltagande vid någon regatta ex. NM i Uppsala 20-22/8. Där kommer det att finnas många erfarna och duktiga finnjolleseglare att fråga om råd.

/Stefan
Björn Malmström  bjorn@effekteam.se 2005-03-25 00:43
Hej

Här är en -48 som just åter börjat segla finnjolle. Sketskoj. jag gjorde det för 20 år sedan i Gottskär men sedan har det varit triss ett tag.

Att ligga i Smögens inlopp i 10knop och snurra runt snobbsgelarna - det är kul.

Funderar på att skaffa en båt till så att alla gamal komoisar kan komma upp och segla matchracing.

Björn

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se