IOC motarbetar Finnjollen?

Forum | Svara på detta inlägg
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-12-12 15:43
Temat känns igen. Finnjollens existens är återigen hotad. Man börjar bli ganska luttrad vid det här lagret. Samtidigt känns det för varje gång man hör dessa varningar från internationellt håll som mindre och mindre troligt. Man har inför ett antal OS stuvat om mellan klasserna. Båtar har åkt ur för att sedan komma tillbaka.

Jag tror att en orsak är att de klasser som finns ganska väl uppfyller de krav som IOC själva ställer på tävlingsformen segling. Om man tex läser rapporten: Submission: 037-03 så ser man att kraven på båtarna gott och väl uppfylls av dem existerande.

Jag menar med andra ord att det inte finns så många andra bra alternativ för tex finnjollen. Ta tex kravet: Innovative: design; technology; format of racing; courses Hur många andra båtar uppfyller det och de andra kraven samtidigt? Inte många?

Jag tror inte heller att man skall vara orolig för att Finnjollen är för krävande, hur många OS-klasser är inte enormt fysiskt krävande?

Så, frågan är, skall vi vara oroliga denna gång igen eller skall vi tro att Finnjollen visar sig vara den bästa kandidaten igen, som alla andra år?

Absolut! Det kan vi fortsätta visa genom att:
-Att vi har en aktiv klass som visar sig på de internationella och nationella vattnen.
-Att vi har en bredd med både amatörer och proffs
-Att vi påverkar på alla fronter och visar vilken bra båt Finnjollen är
-Att vi lockar andra seglare till klassen
-Att vi påpekar för seglarvärlden vilka fantastiska rorsmän som fostrats i båten.

//Petter


Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se