Precis hemma från Aten

Forum | Svara på detta inlägg
Kristian Åderman  aderman@zeta.telenordia.se 2003-08-31 17:35
Hej Finnjoleseglare!
Nu har jag precis kommit hem från Aten. För-OS gick inte så bra för mig resultatmässigt (13:e plats), eftersom jag var sjuk större delen av regattan. Jag är ändå nöjd med min segling på de flesta områden inför VM i Cadíz som är min viktigaste tävling i år. Jag åker förresten dit på tisdag (2:e Sept.).
Säkerheten i Aten är om möjligt ännu "bättre" än förra året. Metalldetektorer, röntgenmaskiner och muddring av väskor var rutin varje gång jag skulle till min båt. Ingen mat och ingen dricka fick tas in på området utom ett sorts vatten av säerhets- och sponsorskäl.
På och runt seglingsbasen vimlade det av poliser militärer och kustbevakare, alla möjliga och omöjliga vägar och sätt attta sig in var bevakade. Militärkängor och MP5:or klampade omkring överallt och jag är inte säker på att jag blev tryggare av det. Inga "sudden moves" från min sida i alla fall...
Veckan innan seglingarna började var en tysk coach ute och körde gummibåt utanför seglingsområdet. Han var på väg tillbaka in mot hamnen när båten skar i en våg och han utan dödmansgrepp ramlade ur...
Båten skenade iväg i full fart mot kustbevakningens säkerhetsgräns med rinktning på hamnen. Kustbevakarna försökte få kontakt med båten för säkerhetsinspektion, men ingen reaktion och de sköt då ett varningsskott, eftersom fortfarande inget hände måste de få stopp på båten på det endå sättet som fanns kvar. De sköt två skott med däckskanonen; ett i skrovet och ett rakt i motorn. Under tiden låg en förtvivlad tysk i vattnet längre ut och såg på.... Efter den incidenten tror jag att de flesta coacherna använde sitt dödmansgrepp.
En annan intressant sak som hände...
Peter Backe&Anders Bengtsson (49er) och jag satt och väntade på att bli upphämtade med bil utanför området, när vi blev erbjudna skjuts med ingen mindre än ISAF:s President Paul Henderson och hans privatchaufför. Vi hoppade in och han fråge med en gång om vi visste vem han var,.. och jag tänte ju att "vad e de för en kaxig gubbe som man ska veta vem det är". Och ingen av oss visste vem det var och då flashade han med sitt passerkort med -ISAF President Paul Henderson.... OJ oj oj. pinsamt.
Men vi börjad easnacka med honom och han verkar vara en trevlig kille. Peter frågade nästan med en gång vilka OS-klasser som skulle finnas kvar till OS i Peking 2008 och han var helt säker på att både Mistral herr och dam ska ut för att kanske ersättas av något annat eller bara tas bort.
Mistralbrädorna har nämnligen slutat tillverkas och fabriken har packat ihop. Inga mer brädor alltså. För övrigt trodde han att alla nuvarande klasser skulle vara kvar. Ni kan alltså vara lugna i ytterligare fyra år...
HELT UNDERBART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Han sa att han hade varit med vid varje OS sedan 1964 och att han seglat vid de två första och i finnjollen 1968. Han tycker alltså också om båten. Sen har vi ju Jaques Rogge som antagligen sitter kvar i en hundra år till och klamrar sig fast vid finnjollen.
MVH
Åderman
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-09-01 12:15
Härligt att läsa dina funderingar och upplevelser från Aten Kristian! Säkerhetspådraget verkade en aning jobbigt.
Kul att Finnen blir kvar som OS-båt!

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se