Hängbänkar/Kuddar, Trimmning

Forum | Svara på detta inlägg
Strömberg  segling@brevet.nu 2003-08-20 00:46
Hej på Er!
Jag är gröngöling i Finn-jollen, har nyligen hämtat en gammal Elvströmmare från Danmark, har sett på Hemsidan under Fakta/Trim om hängkuddar. Finns dom att köpa och i såfall var eller får man sy dom själv. Det skulle vara nyttigt för mig och kanske andra nybörjare i Finn-jollen om någon kunde lägga ut på Hemsidan hur man seglar Finn-jollen både i lätt och hårdare vindar, mastlutningar, hur mycket man bör dra upp centerbordet i olika vindar/bogar, olika sittställningar, kryss/gipptekniker mm. Det finns säkert många med lång erfarenhet i Finn-jolle som skulle kunna dela med sig av sina kunskaper till oss GRÖNGÖLINGAR. Har inte förbundet någon form av försäljning av littratur, kläder mm? Jag har några flera frågor, men jag kan väl återkomma senare när jag blir lite varmare i våtdräkten.........
mvh
Strömberg
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-08-20 12:51
Det är vettiga saker du efterfrågar! Det mesta lär man sig genom att fråga äldre, tyvärr finns inte så mycket litteratur. Finnlogg är såvitt jag vet den enda litteratur man hittar. Kolla på engelska hemsidan. Ang litteratur finns det många andra böcker om jollesegling på bla bibblan som är utmärkta.

Hängkuddar syr du ganska enkelt själv eller kontakta nåt segelmakeri, du brukar fixa sånt för en rimlig penning.

//Petter


Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2003-08-20 19:42
Som Petter säger så är det lite dåligt med specifik Finnjollelitteratur. Det allra enklaste är att prata/träffa någon av oss och gå igenom båten, utrustningen, tekniker osv..... Vart har du din båt?? Finnfästen i Sverige är främst runt Göteborg, i Uppsala och Karlstad. Aktiva seglare finns också i Sthlms regionen och Skåne.

Ett bra uppslag förresten att kanske göra några bildserier

/Johan
Richard  berg-lar@post5.tele.dk 2003-08-20 21:00
Hej

I England lavede de en Finn Manual for nogle år siden, og den er yderst informativ om alt vedr rigning og gode ideer til udrustning træning osv.

Den kan idag findes på den engelske hjemmeside, som der er en link til på den danske hjemmeside

www.finnjolle.dk

Held og lykke

Richard
Strömberg  segling@brevet.nu 2003-08-21 09:19
Hej igen!
Det var roligt att det gick snabbt att få svar på några av mina frågor så snabbt, det tyder på aktiva som besöker Hemsidan, det är trevligt!
Ang. Kuddarna så undra jag vad man anväder för material till stoppningen, den bör väl inte suga åt sig vatten!
Var jag finns i landet, så är det Karlshamn nere i Blekinge.
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-08-21 22:33
Material till stoppningen. Det viktigaste är att det är hållfast och inte halt. Det funkar bra med kapellväv. Har du råd kan du lyxa med nåt material som är extra starkt. Att det suger åt sig vatten gör ingen större skada. Du har ju liggunderlag eller nåt i dem så dem torkar ju fort när du drar upp båten på land.
Nils-Erik Swahn   2003-08-26 18:59

Hej på er!

Ekonomisk som jag är, tillverkade jag hängkuddar av redan färdigt material, nämligen sådant där emballageplast man kan hitta med luftkuddar som poppar när man trycker på dem. Kul, men det tycker jag fungerar bra. Lägg ihop några lager och tejpa fast med vävtejp. Fungerar, och när det är slut, är det bara att byta ut. Billigt, effektfullt och skönt.

Nisse "som alltid seglar omkull när det blåser" Swahn
Petter Ivarsson   2003-09-01 12:17
Visst är det kul när man får till de där enkla, billiga och samtidigt bra lösningarna!? Man får inte vara inskränkt, uatn det gäller att våga prova sig fram i en teknik-klass som finnjollen.
Nils-Erik Swahn   2003-09-08 19:43
Trimning.

Tjänare Strömberg

Efter senast omkullseglingen har jag trimmat ner centerbordet helt vid länsning. Vad än författarna säger om segling vid undanvindar och centerbord. För det är då jag går omkull, och det skulle jag tro beror på att masten går över på den egna sidan, och om centerbordet är uppdraget får man inte den här sidmotkraften mot vattnet och hjälp av centerbordets tyngd. Det går rätt fort, och man kan inte göra så mycket när det väl lutar åt det egna hållet. Det är bara att inse att här blir det bada av.

Nisse
Petter Ivarsson   2003-09-13 22:51
Helt rätt handlat Nils-Erik!
Centerbordet nere ger stabilitet. Visst får man en viss fartförlust men den är inte stor och om man desutom badar har den fartvinsten gått fullständigt förlorad...
Så dra du upp centerbordet lite när vindarna är lugna och du känner dig säkrare i jollen.
Men glöm inte kicken! En välspänd kick är det absolut viktigaste på undanvind när det brallar i.
Ett tips är sedan att exprimentera mycket så att du lär dig var gränsen går med olika lägen på kick och centerbord.

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se