Kolfiber i övre masten

Forum | Svara på detta inlägg
Johan  jool@oreline.net 2003-07-02 15:53
Hej.

Kan man byta övre delen på alumasten till kolfiber?
Fungerar det bra isåfall eller är det bättre att lägga pengarna på
ren kolfibermast?

Hur stor är prestanda skillnaden mellan rund kolfibermast/vingmast i kolfiber?


Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2003-07-13 21:21
Det går säkert att byta övre delen av din Alu-mast till kolfiber. Dock har jag aldrig sett det göras på en Finnjolle så mitt tips är att inte göra det.

Prestanda är ju alltid skoj att diskutera. I vindar < 5 m/s är skillnaden inte större än att ett segel med ett dåligt skuret mastlik är en större katastrof. Det som egentligen händer i vindar över detta är att masten "faller" mer åt lä än vingmasten. Detta medför att trots bibehållen fart tappar man höjd. Det kan i hårdare vindar skilja rejält många jobbiga grader i höjd mellan en "gammal" rundmast och de nya moderna vingmasterna i olika exotiska kolfiberblandningar. Man skall nog även beakta att rundmaster till Finn inte officiellt nytillverkas längre och de begagnade ligger 8 år efter i utveckling.


Richard Berg-Larsen  berg-lar@post5.tele.dk 2003-07-25 19:24
Hej

Jeg har bygget en Alu Carbon mast af en Needlespar M og et kulrør som man i sin tid kunne købe hos Needlespar.

I kulmasternes tidlige dage gav den 80% af en Kurt mast til 50% af prisen, men idag vil jeg ikke tilråde det.

Jeg ved at den nuværende ejer af min gamnle mast har den tilsalg for Dkr 2.000,-

jeg vil dog gøre opmærkspm på at den er alt for bæød til de nye sejl

Hilsen


Richard
DEN 18
Bengt Larsson  Bengt@bokedjan.se 2003-08-12 14:16
Vad vänder jag mig vid köp av ok-mast.
Har just varit inne & sett uttagningslistan till ok-jollewm 2003 där bl.a Hans Elkjaer Från SS Kaparen är utagen (han är från min klubb).
Jag väger ca 75kg & behöver både mast bom samt segel.

MVH
Bengt
0708-787833
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-08-13 21:16
Testa med OK-förbundets hemsida
www.seglaok.nu

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se