läckage

Forum | Svara på detta inlägg
Nils-Erik Swahn  nils.erikswahn@telia.com 2003-06-20 18:39
hej alla seglarpolare

jag har ett litet problem med finnjollen min. Inget stort, men retfullt.
Det kommer nämligen in lite vatten under mastfoten har jag märkt. Det syns när man drar upp båten, då droppar det ut vatten under fören vid mastfoten ungefär, och det söker sig ut förbi bottenlisten. Det skulle ju kunna bero, men nu undrar jag om det är någon annan som råkat ut för liknande och som har djupare kunskaper om fenomenet. Det verkar lite besvärligt att lossa aluminiumlisten och titta närmare om det finns en längsgående skarv som släppt, eller vad det nu kan vara. I så fall får det vara tills vidare. Jag tänkte om det finns någon som kan tipsa hur man enklast klarar av att stoppa vattenläckan.

Hälsningar Nisse
Per Nilson   2003-07-12 11:05
Har du en träbåt eller en plastbåt?
Hälsningar!
Per N
Nils-Erik Swahn   2003-07-31 06:37
Det är en plastbåt. Det värsta är att det är så svåråtkomligt inifrån, annars hade man kanske kunnat täta den vägen.

Nisse


Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-08-14 20:06
1 Jag skulle vända båten.
2 Såga ett lagom långt hack i listen så att den borttagna biten kan skruvas tillbaka.
3 Lokalisera läckan och täta genom att plasta eller använda sikaflex.
4 Vända tillbaka båten och kolla om nåt vatten kommer ut genom att hälla i vatten.
5 Om tätt, skruva tillbaka listen.
6 Om inte tätt, skära upp ett hål och plasta om.
7 Och nu var det förhoppningsvis tätt...
Per Eric Nilson  per.nilson@comhem.se 2003-08-17 21:23
Jag har hört talas om att ibland kan köllisten vara ditsatt med skruvar som går rätt igenom plasten. Därför skulle jag börja med att ta loss skruvarna, trycka i Sikaflex i hålen och sedan sätta dit dem igen. Många skulle nog tycka att jag fuskade, men med lite tur skulle det kunna bli tätt.
Nils-Erik Swahn  nils.erikswahn@telia.com 2003-08-18 19:15

tack för tipsen. Jag skall ta itu med det när jag är klar med det jag nu håller på med. Det var nämligen så att jag upptäckte att det kom in vatten i flyttankarna efter en omkullsegling. När jag undersökte med handen in i tanken, upptäckte jag att, där ligger en lång frigolitkorv. Men, vad tung den var. Den har sugit åt sig vatten då tanken var otät. På den andra sidan var korven lättare. Så jag beslöt mig att ta bort korven, och det var inte så lätt. För att kunna stycka upp den var jag tvungen att ta upp ett hål i främre delen av tanken, därefter kunde jag använda en fogsvans och såga sönder den i mindre bitar. Totalt höll korven c:a 10 kg vatten. En centimeter av dess yta bitvis var genomblöt. Men vid närmare undersökning av dessa tankar, upptäckte jag vidare att skrovet har släppt från kanten där man brukar sitta mestadels. Därav läckaget. Så nu får jag försöka reparera sprickan mellan skrov och stödkant mot däcket på något sätt. Båten är gammal, så det kan kanske vara av intresse för andra med gamla båtar, att observera problemet som kan uppkomma pga. utmattning i plasten.

Hälsningar Nisse
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-08-21 22:39
Bra att du tog bort den gamla frigoliten. Lägg dit uppblåsbara kuddar istället. Köp lite mer exklusiv kuddar, de håller längre och pumpa dem lagom så de inte spricker i sommarvärmen.

Att täta mellan skrov och reling är inte så himla svårt faktiskt. Antinegn använder man typ sikflex eller ännu bättre epoxi som blandas med microballonger eller liknande.
1 Vänd båten
2 Öppna spalten så långt som den är sprucken
3 Rengör
4 Limma med epoxi eller sika
5 Pressa ihop med massor av tvingar
Blir det inte tätt eller om du vill lyxa lite så smetar du ut sikaflex inifrån längs kanten
Nils-Erik Swahn  nils.erikswahn@telia.com 2003-08-23 19:28
hej Petter

Nu har jag fått ihop sidorna på båten. Jag gjorde nog det lite svårt för mig, eftersom jag bockade till rostfri plåt och popnitade dit det med efterföljande tätning. Men jag skulle tro att det håller. Den ena sprickan var 45 cm. lång, den andra 28. Jag har funderat på om jag skall ha något i tankarna, men där sticker ut en del långa skruvar som säkert punkterar uppblåsbara kuddar. Annars har jag varit inne på att stuva in tomdunkar genom luckorna jag fick ta upp. Men vi får väl se hur det fungerar först.
Om det är tätt är det bra, läcker det lite, gör det väl inte så mycket. Så länge skall jag väl inte bli sittande ute i blötan att båten sjunker.
Beträffande läckaget under aluminiumlisten, passade jag på att kolla där också. Listen är popnitad till skrovet, som är utan skarv under listen. Men en nit hade lossnat, så det var nog den vägen vattnet kom in. Jag satte i en skruv istället med tuggummitätning.

Hälsningar Nisse
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-08-24 17:50
Rostfritt, det var seriöst! Det håller nog bra.
Tomdunkar är ju en bra ide för att inte punktera kuddarna.
Du kan ju också öppna nån extra lucka så att du når alla vassa skruvar och sen skruva dit gamla vinkorkar på dem så kommer inte kuddarna att punkteras.

Men du, att det kommer in lite vatten är faktiskt farligare än man tror. inte för att båten sjunker för det gör den inte om du har nån typ av kuddar, dunkar, figolit el liknande. Nej fällan är att du inte får upp båten då du kappsejsat. Det beror på att då båten ligger upp och ner måste du också lyfta allt vatten i motsatta tanken från den sida du står på. Mången trött seglare har bittert fått erfara hur de inte orkat få upp båten utan fått sitta på kölen till hjälp anländer. Är man då ensam kan väntan bli lång och kall.

Om du aldrig lyckas få tätt är det därför bättre att såga upp tankarna så att vattnet kan rusa ur sidorna när du börjar resa den.

Förstod du vad jag menade? :-)
//Petter
Nils-Erik Swahn   2003-08-25 18:51
Hej Petter

Nej, så mycket får det inte läcka, det håller jag med om. Jag var ute och provseglade idag, och det verkar som det håller tätt. Även jag har fått sitta på den uppochnedvända båten och invänta hjälp. Masten satt fast i botten, och det är inte klokt vad trött man blir efter en liten stund. Jag trodde knappt jag skulle komma upp på skrovet. Men jag lyckades påkalla hjälp, jag var inte så långt från land, så räddningstjänsten fick rycka in. Till en början larmades hela tjänsten, men det lyckades avstyras, så att en båt kom ut och hjälpte mig att få runt båten. Men det var inte lätt, jag fick hjälpa till vid centerbordet. Det var förvånansvärt så fort masten lade sig vertikalt. Felet var nog att centerbordet inte var helt ute, då hade det hjälpt till att väga emot. Med anledning av detta, ställer jag mig frågan om det inte är så, att man skall ha centerbordet helt ute om det blåser och man länsar undan. För det var så det hände, och har hänt tidigare. Innan jag visste ordet av, gick båten över på den sidan jag satt på, och jag är inte på det klara hur det hela gick till riktigt.
Dessutom funderar jag om en trämast inte är lättare än en aluminium mast, och därför inte skulle sjunka så snabbt. Men det är ett annant ämne.

Hälsningar Nisse

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se