SM 2004

Forum | Svara på detta inlägg
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2003-06-16 16:10
Hur vill vi ha det till 2004 med vårt SM. SSF har för avsikt att köra ett OS-SM även nästa år. Tiden är 11-13/6 2004. Hur ställer Ni er till detta? Antalet Finnjollar på SM iår var katastrofalt. Skulle du föredra att segla ett eget SM eller känns ett OS-SM som en god idé?? Koliderar det med veteran VM? Ni som inte deltagit, vad krävs för att Ni skall deltaga. Vi vill från förbundets sida främja Finnjolleseglingen i landet och behöver därför Era synpunkter för att kunna göra det bästa av allt. Så snälla, kom med synpunkter innan den 30:e Juni, sedan är det för sent för denna gången.
Ervin Sch  schomerervin@yahoo.com 2003-06-16 18:09
I början av juni vattnet är kallt, det blåser från sydväst. Men om det hör tilll OS uttagning , så förslaget om OS_SM är OK. När sker uttagningen för OS? Vilka seglingar gäller. Tyvärr vår elit ligger illa till internationellt sätt. Vad kan vi göra för att förbättra våra bästa seglares resultat? Skall vi köra uttagningarna tätare, lokalt, under våran 04? I år gick ngt sätt snett, Inga västkustare besökte i år Uppsala. ingen från Ostkusten seglade tidiga Västkustmöten. Skall vi till OS köra flara"helgel" på samma hav?Jag vet att vinden i Öresund avvikel mycket från vindarna vid Athen. Skall vi ha ett annat vatten att segla på? det gäller för OS. Vi har g:a trditioner att skydda. Danskarna är just nu bättre än vi Ervin
Ervin Sch  schomerervin@yahoo.com 2003-06-16 18:09
I början av juni vattnet är kallt, det blåser från sydväst. Men om det hör tilll OS uttagning , så förslaget om OS_SM är OK. När sker uttagningen för OS? Vilka seglingar gäller. Tyvärr vår elit ligger illa till internationellt sätt. Vad kan vi göra för att förbättra våra bästa seglares resultat? Skall vi köra uttagningarna tätare, lokalt, under våran 04? I år gick ngt sätt snett, Inga västkustare besökte i år Uppsala. ingen från Ostkusten seglade tidiga Västkustmöten. Skall vi till OS köra flara"helgel" på samma hav?Jag vet att vinden i Öresund avvikel mycket från vindarna vid Athen. Skall vi ha ett annat vatten att segla på? det gäller för OS. Vi har g:a trditioner att skydda. Danskarna är just nu bättre än vi Varför :Ervin
Per Nilson  per.nilson@telia.com 2003-06-16 22:10
Enda orsaken till att jag inte deltog på SM 2003 var att det kolliderade med Veteran-VM, som samlade 158 (etthundrafemtioåtta) startande och troligen kommer att hamna i Guinness rekordbok som den hittills största Finnjolletävlingen någonsin. Det var skitkul! Och ursvårt!

Veteran-VM 2004 går i Cannes. Det brukar alltid gå i veckan efter pingst, och då är det ingen risk att det kolliderar med ett SM som går 11-13/6. Om hälsan, familjen och jobbet tillåter, kommer jag därför att delta på SM. (Farten är för mig inte längre något större problem, kan jag nämna.)

I början av 80-talet arrangerades ett par OS-SM, där jag deltog med stort nöje men kanske inte så lysande resultat. Jag vill minnas att det var mycket roliga tillställningar med många seglare. Problemet var väl att hitta arrangörer som orkade med det, annars hade säkert denna goda idé inte legat nere så länge som den nu gjort. Jag är glad att den återupptagits och hoppas att den nu utvecklas vidare och blir en fast tradition i svensk segling.

(Och gärna att vi får segla banor som tar 2 timmar och har riktiga slörar, så man får lite träning inför kommande Veteran-VM.)

Hälsningar och Glad Midsommar!
Per N, 688
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2003-06-17 16:24
Som ett svar/kommentar till ditt inlägg Erwin.

Gällande OS-kval, som meddelats till dags dato är VM i höt i Cadiz samt VM i februari 2004 i Rio de Janeiro. Ett OS-SM är sålunda inget kval för OS utan bara ett gemensamt SM för samtliga OS-klasser, inklusive paralympicsklasserna. Rörande Uppsala i våras så var det två västkustbåtar på de tre första platserna plus att det var fler deltagare från Västkusten med.

Hur som helst. Frågan är, når vi breddseglarna med ett OS-SM eller tappar vi dom??
Jonas Jemt  jonas.jemt@minpost.nu 2003-06-17 22:55
För att få med bredden så är det bättre med ett eget SM med lika hög standard på det sociala som på seglingarna. tidsmässigt tror jag är bättre i början av augusti eller början av juli, dvs i början eller slutet av semesterperioden.
Hälsningar jonas
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2003-06-18 14:40
Efterdyningarna börjar avta från Stenungsund. Mitt eget deltagande blev ju i Starbåten och jag hade stora förhoppningar på arrangemangen.
Inga kom att uppfyllas.
Jag hade själv trevligt med familjen där vi bode i båten, men övriga kontakter med seglare var mycket sparsamma. Varför? Det finns många förklaringar. Bla att olika båtklasser inte fick vara "med" bland de andra kring klubben, tex Finn och Star. Var detta en slump eller medveten prioritering? Var inte syftet att man skulle öka kontakten mellan klasserna? Skedde detta? Inte vad jag märkte. Fanns det några sociala evenemang som lockade? Inte vad jag märkte.
Alla tidigare SM jag deltagit på i olika OS-klasser har varit mer engagerande än detta, då vi i alla fall då fått stort engagemang och uppmärksamhet till oss (till Finn och Star).
Hur många åskådarbåtar kom ner och tittade på oss nu? Fem? Totalt? Hur många kom fram till er och ville prata med er om båtarna och klassen? I Star var det obefintligt, inga seglare än vi själv var vi Stenungsbaden.

Jag tror att huvudproblemet är att om vi i dom mindre klasserfna skall få uppmärksamhet så skall vi se till att lägga arrangemanget på bra seglingsställen och med en bas av lokala seglare som kan arbeta för klassen. Den senare tiden har ju också visat att vi här i Sv på många sätt befinner oss på amatörstadiet och vi skall inte glöma denna del av klassen som är basen för seglandet. Jag försökte få min far att ställa upp på SM i Lasern, men hans kommentar var att det var för tidigt och att han ännu inte hunnit träna. Hade det varit i början mitten av Augusti hade han varit med.

Tänk tillbaka till Karlstad och det SM där. Engagerat, bra lokal uppslutning och bra tid. Det tror jag är vår modell och det ryms inte inom ett OS-sm.

Vi borde satsa på ett eget sm och jag tror att redan till nästa år kommer vi vara flera klasser (Finn, Star, Laser?) som inte deltar på utvidgade E-jolle SM.
PO Ekstrand  poe@bokbinderibolaget.se 2003-06-19 16:05
Hej Alla Finnjolle seglare
Jag är tävligs ledare för nästa års sk .OS-SM
och seglade själv i stenungssund
Jag har läst lite inlägg här och kommer att kommentera mer senare
Dock vill jag hålla med om att det sociala var lite katastrof i år för alla klasser. Nästa år i Skåne har vi chansen och kommer att rätta till detta.

Att ha ett SM som detta är faktiskt en möjlighet att få mer kontakt mellan klasserna och seglarna, sedan finns det alltid de som bara vill hålla sig för sig själv det kan vi aldrig komma ifrån.

Vi kommer att göra en seriös regatta där vi hoppas på att alla kommer
både bredd och topp.

Låt oss göra denna segling till vad den kan vara och ta med er det positiva till nästa år
Kom ner till oss i skåne, där även era danska kollegor har närhet till deltagande. Vi garanterar en trevlig långhelg med fart och fläkt för alla
på ett skånskt jordnära sett

Vi/jag tar gärna emot förslag om det vi kan förbättra för er klass

VI SES NÄSTA ÅR I JUNI

PO Ekstrand

Richard Berg-Larsen  berg-lar@post5.tele.dk 2003-06-19 17:58
Hej i Sverige

SM i den foreslåede Week End er helt top, da Scandinavian Race Week, som er et Eurolymp stævne afholdes i Rungsted ugen efter mellem 17 og 21 juni.

Det kan måske lokke nogle af de store navne til Øresund, med 2 store stævner på 2 uger

Hej

Richard
DEN 18
Dragør
Richard Berg-Larsen  berg-lar@post5.tele.dk 2003-06-25 12:05
Endnu en kommentar fra Danmark

Vi har i flere år haft problemer med at få Scandinavian Race Week til at blive noget stort, ligesom Tuborg Spring Cup var i gamle dage.

Vi har også talt om at at der slet ikke skal være et Finnjolle felt, men det er på den anden side det eneste EuroLymp stævne i Skandinavien, efter at GUL Regattaen forsvandt.

Et SM i Limhamn kun 3-4 dage før SRC kunne derfor være den "Kickstart" som måske kan få gang i SRC, med mange internationale sejlere på startlinien, og hvis ikke, så ville vi vide at det bare er umulig at få et stævne til at virke på den dato. (læs midsommer)

Problemet er at SRC ikke kan flyttes, da det er den dato IYRU har givet Dansk Sejlunion, og som passer med de store Internationale Stævner i Europa.

Jeg ved godt at SRC ikke er et Svensk problem, og det allerbedste ville måske være at vi igen får en EUROLYMP start for Finnjoller i Sverige på en mere hensigtmæssig dato.

Sidst men ikke minds, så vil jeg gerne konkludere at et SM i Limhamn på den dato, vil een gang for alle vise om vi kan tiltrække et internationalt felt til Øresund

Hilsen


Richard Berg-Larsen
Dragør
Johan  jool@oreline.net 2003-06-25 17:50
Hej alla finnseglare.

Jag deltog inte på sommarens OS-SM men har nyligen blivit finnägare.
Sedan många år seglar jag Express vilket jag ska fortsätta segla och har ingått i styrelsen för Sv. Expresseglare sedan 1997 och under 2 år varit ordförande.
Senaste Express SM samlade 92 båtar och snittet sedan 1979 ligger kring 75 båtar.

Viktiga parametrar som bidrar till många deltagare är:
* Arrangören finns i närheten av stora fleeter.
* Platsen är attraktiv även för icke seglare (gärna en sommar idyll)
* SM:et ska vara arrangörens stora arrangemang för året.
* Klassförbundets styrelse planerar vid flera tillfällen SM:et tillsamans med arrangören i god tid.
* Kontinuerlig information om SM till alla medlemmar och annan media, inte bara webbinfo, man kan inte tjata för mycket.
* Sociala arrangemang på kvällarna och innan SM starten.

Tänk följande: "Det ska vara en upplevelse att delta på SM"
Fundera på hur ni ska nå dit.

Den som vill fördjupa sig i ämnet kan skicka e-posta.

/Johan

Stefan Nilsson   2003-06-26 10:21

Som enda ”gammelbåt” deltog jag i årets ”OS SM” och blev ordentligt distanserad av största delen av det övriga fältet. Jag hade hoppats att gänget som brukar tampas längre bak i resultatlistorna skulle dyka upp men så blev inte fallet. Tyvärr krockade årets SM med masters men jag tror inte att det var den största anledningen till att deltagarantalet var lågt.
För mig kändes det som om ett ”OS SM” klingar alltför elitinriktat för den nöjesseglande finnjolleskepparen. Man kan konstatera att den förbrödring klasserna emellan som skulle skapas inte infann sig.
Tanken med ”OS SM” är kanske inte helt fel men jag tror att det blir för stort och svårhanterligt för en arrangör att ro det i hamn.
En SM arrangör skall se detta som en ”happening” för hela finnjollefamiljen med t ex samkväm efter seglingarna, kanske någon ordnad utflykt för våra ”supportrar” (företrädesvis tjejer i finnjolleklassen), enkelt och trivsamt så att alla känner sig välkomna. Förra årets NM i ”Lejet” tycker jag kan stå som förebild för ett sådant evenemang.
Jag hoppas att vi får se större startfält vid kommande SM och andra regattor så att vi behåller den fina tradition som finnjolleklassen byggt upp under åren.
60 båtar till start 2005 ???

/Stefan

Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2003-06-26 10:24
Väldigt intressanta synpunkter, Johan. Detta är en del av de idéer som diskusterades på vårt senaste årsmöte för hur vi skall nå bredden. Ni inom Expressförbundet har ju verkligen lyckats med det alla klassförbund drömmer om, stora startfält. Vi har mycket att lära av Er och tar till oss alla synpunkter vi kan få.
Per Nilson  per.nilson@telia.com 2003-06-26 18:44
För mig är det rätt självklart att vi ska acceptera Malmös erbjudande. Jag upprepar att de OS-SM jag deltog i på 80-talet (Oxelösund och Ängelholm var det väl?) minns jag som mycket positiva upplevelser. (Trots att sjöbrisen märkligt nog vred åt fel håll när jag låg bra uppe på kryssen i Oxelösund, där för övrigt utseglingen var kolossalt lång.) Och bredden var där. Även om den redan då hade krympt till en handfull av hur det var i mitten av 70-talet, en tid som nog tyvärr aldrig kommer åter.

Jag tror att det finns helt individuella orsaker till att så många uteblev från årets SM, och jag kan inte tänka mig att finnjolleseglare skulle bli skrämda av "OS-namnet". En gipp i 12 m/s är väl hundra gånger otäckare!

Viktor Karlsson  viktor.karlsson@gfs.gu.se 2003-06-30 14:52
Jag är av uppfattningen att ett gemensamt OS-klass SM är nödvändigt för en LÅNGSIKTIG god rekrytering till de mindre OS-klasserna. På ett gemensamt SM skapas helt andra möjligheter för informella möten mellan seglarna. Plötsligt kan den 18-årige E-jolleseglaren som väger 84 kg se Finnjolle som ett alternativ. Han ser Finnjollarna rigga på och dra ut till start. Han kanske tittar närmare på en Finnjolle på land och han kanske rentav möter en livs levande Finnjolleseglare. Den här typen av möten är omöjliga om Finnjollarna skall fortsätta att köra sina egna SM på traditionella Finn-fästen som Karlstad och Uppsala. KORTSIKTIGT är det möjligt att ni får ett högre deltagarantal i Uppsala, men jag menar att interaktionen mellan seglarna LÅNGSIKTIGT skapar en helt annan grund för tillväxt.

Nu kanske man inte lyckades helt i Stenungsund. Båtarna utspridda över ett stort område. Ont om sociala arrangemang osv. Arrangörerna gjorde säkert sitt bästa. Men en väg att lyckas 2004 är att ta del av Johans iaktagelser från Expressförbundet. Jag är en stor anhängare av OSSM-formatet, lycka till MSS!

Mvh
Viktor

PS Min erfarenhet från Finnjolle är inte så stor. Men jag har seglat Laser i 10 år och deltagit på mängder med nationella GP. För mig (och många andra) krävs det något "extra" för att jag skall vara motiverad att åka iväg och tävla. Man har stått för många gånger i Surahammar söndag 0830 och dragit på sin kalla våtdräkt. Givetvis är det 8 plusgrader, vindstilla och 1 timmas utsegling. Därför tycker jag att det är jättekul att man drar ihop alla OS klasser, satsar på sociala aktiviteter osv. Ni som var med på Express SM i Marstrand vet också hur ett arrangemang "med det lilla extra" kan vara. Aftersail med liveband, sponsorby (!), regattamiddag osv. Skillnaden mellan Finnjolle och Express är att Expressklassen är så stor ooh stark att man klarar sig på egen hand. Ett Finnjolle SM är så pass mycket mindre i antal deltagare (minst 10 ggr fler) att det aldrig på samma sätt kan bli "en upplevelse att delta på SM".

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se