Köpa vingar för pengarna

Forum | Svara på detta inlägg
Mats Enblom  matsenblom@gmail.com 2002-02-17 21:21
Paul Elvström har slagit till igen!

Surfa in på den danska hemsidan och beundra de läckra vingarna till finnjollen som Paul Elvström tagit fram.
Ytterligare ett steg mot ständig utveckling och modernisering av finnjollen.
Vilket lyft för lättviktare och gamlingar! Utan tvekan skulle ett godkännande av hängbrädor kunna locka till sig nya seglare till klassen.
Jag anser att förbundet snarast borde diskutera frågan och verka för att hängbrädor tillåts på kappsegling, i vilket fall för seniorklassen.


Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2002-02-18 09:33
Personligen tror jag att Finnjollen skall seglas på det sätt det avses att segla den, alltså fullt burkande med mjölksyra rinnande ur öronen. En del av charmen med Finnsegling är just den fysiska utmaningen. Hur som helst, sådana här radikala idéer är inget en styrelse lägger krut på utan ett majoritetsbeslut på ett årsmöte. Jag tror nog inte att en styrelse skulle göra det trots majoritetsbeslut heller. Dock är du givetvis välkommen att deltaga i nästa årsmöte för att driva denna fråga.
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2002-02-19 09:02
Kul att utvecklingen fortsätter i klassen. Många konservativa seglare har under årens lopp ojat sig över nya tekniker i klasen men faktum är det ofta är dessa nya landvinningar som gjort att klassen överlevt och fortfarande har den stora status som den har. Som så många gånger förut när det dyker upp nya ideér får dem anhängare och motståndare. Debatten är nödvändig för att belysa alla aspekter av ideerna, så ut med språket gubbar!

Jag håller med Johan om att en del av Finnjolleseglingens charm är den fysiska utmaningen. Men varför skall vi stänga ut de stackare som inte bor på gymet? :)

Några sätt att både äta kakan och ha den kvar är:
1 Tillått vinge och ge vingseglarna lite handikapp.
2 Ha speciell vingklass på större regattor.
3 Låt vinge vara tillåtet för masters och juniorer
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2002-02-21 07:57
Vingar. Nej.
Varför? Argumentation finns och skall finnas i utvecklingsdiskussioner i alla klasser och framför allt i en utvecklingsklass som finnjollen. Men tekninsk utveckling skall driva utvecklingen framåt ur ett prestandaperspektiv. Inte ur bekvämlighetsperspektiv. Om en åtgärd löser båda problemen kan den utredas och prövas. Finnjollen finns efter många års utmaning kvar som OS klass. Det är inte en slump. Klassen lever till mycket på att det är en traditionell, teknisk och svårseglad båt som kräver fysisk styrka för att segla båten fort. Om någon av dessa apekter faller bort kommer den olympiska sagan att ta slut lika fort som för Tre kronor. naturligtvis får dom som vill pröva tekniska innovationer som gör båten enklare att segla pröva dom för att öka sitt eget välbefinnande vid träning, men jag anser inte att vingar skall tillåtas för kappsegling.
Kjell Fredgren  kjell.fredgren@telia.com 2002-02-26 17:14
Vingar ja, men som ett medel att få in unga seglare tidigare och ge seniorer möjlighet att hänga med längre.
Jag har själv en gång seglat med "mjölksyran rinnande ur öronen" men idag vid 60+ är det ingen lösning om man tänker vara med längre än till första märket. Jag ser det lite så här. För att segla Finn framgångsrikt behövs bla teknik, styrka och erfarenhet. Den unge har kanske hygglig teknik, god styrka(uthållighet) men lite mindre av erfarenhet. Den äldre har erfarenhet och god teknik men sämre uthållighet och elitseglaren behöver nog inte känna alltför stor konkurrens från någon av grupperna. Med "vinge" eller liknande hjälpmedel kan fler vara med och påfyllnad underifrån skulle säkert gynna bredden i elitledet.
Säkert behövs någon reglerande faktor för att klara gränsfallen, det finns ju seniorer som tränar på gym.
Angående den tekniska utvecklingen så har väl Finnjollen nått rätt nära toppen efter 50 år, framgångar idag hänger mer kombinationen av båt och rorsman. Inte minst rorsmans vilja att offra "allt" för en medalj.
KJELLF
Bo B  bergmansegel@hotmail.com 2002-04-15 12:13
Tycker det är ok med vingar om lättviktarna seglar in 20 liter vatten
uppe vid kryssmärket så vi får rättvist förhållande även på undanvindar...

Bo B

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se